Mechanika w bitwach

Dział o najpopularniejszej grze fabularnej.

Mechanika w bitwach

Postprzez naimad » 7 gru 2004, 13:10

Zastanawia mnie, czy grając w Dungeons & Dragons mieliście okazję spotkać się z bitwami. Jeśli tak, to jak one wyglądały? Jakiej mechaniki używaliście?

Wątek służy do udzielania opinii ogólnie na temat bitew w D&D, niekoniecznie samej mechaniki.
www.bezkompleksow.com.pl Energia. Pasja. Polska.
Avatar użytkownika
naimad
 
Posty: 2927
Dołączył: 19 kwi 2004, 12:36
Lokalizacja: Kraina Podziemnych Pomarańczy

Postprzez Gris » 20 paź 2007, 11:08

Bitwy i wojny to chleb wojownika więc nie wyobrażam sobie gry tą klasą bez uczestnictwa w nich. Uwielbiam opracowywać strategie, a magia i bestie RPG tylko poszerzają gamę możliwości i atutów, które mogę wykorzystać.
Klasę wojownika zawsze widzę jako dowodzącego - jest do tego stworzony. Reszta BG prawie zawsze tworzy elitarny oddział mający zadania specjalne takie jak zabicie dowódcy wojsk wroga, zastawienie pułapek na całe regimenty, odcinanie dostaw żywności, wyłapywanie oddzielających się od głównego trzonu oddziałów ... Długo by wymieniać.
Skrajnie wysoko poziomowi gracze sami decydują zaś o losach wojny - kapłani mogą podnosić umarłych sojuszników, druidzi niszczyć całe armie, wojownicy mogą być główno dowodzącymi, bardowie robić z szeregowców wspaniałych herosów ...
Gris
 
Posty: 26
Dołączył: 31 gru 2006, 00:28

Postprzez Dalien » 21 paź 2007, 15:17

W jaki sposób kierujesz taką bitwą? Kurcze jakoś nie mogę sobie tego wyobrazić a chciałbym coś takiego zrobić... Z góry dokładnie wiesz jak będą się odłączać kolejne oddziały czy jak?
Obrazek
Avatar użytkownika
Dalien
 
Posty: 605
Dołączył: 29 gru 2006, 22:45
Lokalizacja: Buk/WlkWs

Postprzez Gris » 21 paź 2007, 15:28

Naturalnie mogę Ci opowiedzieć wszystko ze szczegółami jednak muszę wiedzieć jaka strona Cię interesuje - MP czy główno dowodzącego ( BG ) ?
Gris
 
Posty: 26
Dołączył: 31 gru 2006, 00:28

Postprzez Dalien » 21 paź 2007, 16:02

Napisz trochę o MP
Obrazek
Avatar użytkownika
Dalien
 
Posty: 605
Dołączył: 29 gru 2006, 22:45
Lokalizacja: Buk/WlkWs

Postprzez Gris » 24 paź 2007, 18:36

MP nie ma łatwego zadania. Sam musi się wcielić w dowodzącego przeciwnej armii, ale jednak nie może przecholować by gracz miał z nim szansę. Niespełnione osoby nawet nie mają się co do tego brać ;)
Pierwszym przykazaniem MP prowadzącego bitwę jest nie nadużywanie swojej wiedzy połączone ze zdolnością przewidywania stratega. Tak więc przeciwnik nie będzie miał pojęcia kiedy nadejdzie wycieczka z obozu wroga jednak będzie na to przygotowany przez cały czas. Jego oddziały nie będę maszerowały w zwartej grupie bez wysyłania zwiadowców i przedniej straży; wyślą naprzód tropiciela i łotrzyka by wykryli tropy ewentualnej pułapki lub zasadzki i ją rozbroili / zawiadomoli dowodzącego. Tak samo przednia straż oddziałów jest " mięsem " i to ona zgarnia główne ciosy by nie napadnięto z zaskoczenia na główny oddział. Jednak trzeba to pogodzić z przemyślaną pułapką / zasadzką zastawioną przez BG i powinno się wynagrodzić graczy, którzy wymyślili coś dobrego.
Drugie przykazanie: Armia przeciwna też ma rozum. Będzie robiła większość z rzeczy czynionych przez armię BG wzbogacając to własnymi pomysłami. Nie rzuci lekkiej piechoty na okopanych łuczników, przed właściwym starciem rzuci czary na swoich żołnierzy i wyśle smoki by przerzedziły oddziały wroga. Wycieczki, dywersje, zadania specjalne, zabicie dowodzących podczas popasu - oni też będą to robić.
Jak zaś opisywać same bitwy: Po pierwsze jeśli BG biorą udział jako zwykli żołnierze nigdy nie dawaj im rzucać na poszczególne ataki - żmudne, nudne i do niczego nie prowadzące. Nie będę jednak się w tym fragmencie rozpisywał bo uczynienie z BG zwykłych żołdaków jest bardzo kiepskim pomysłem i odradzam to.
Jeśli postacie graczy mają mniej ważne funkcje dowodzących: Z pewnością nie staną równo w szyki i nie pójdą na rzeź. Postarają się namieszać, napaść na tyły wroga, różnymi, niestandardowymi sposobami spróbują złamać szyk wroga. W takich sytuacjach MP nie powienien opisywać całej bitwy tylko część jaka się dzieje wokoło postaci graczy. Dobrym pomysłem jest wstawienie szerszego opisu jak to giną ludzie wokół, jak to jest strasznie, jak to podkomendni wieją z oddziału. Takie grupy powinny dostrzegać dziwne ruchy wroga, przegrupowania dzikich bestii czy też potworów itd. żeby poczuły się wyjątkowe i miały określony cel. Mile widziane były by też zaskakujące akcje wroga( planowane czy nie ): ucieczka wrogich pododdziałów, spotkania z niestandardowymi potworami, flankowanie armii i próby napaści na tabory.
W końcu opis MP dla doradców lub główno dowodzących: Tu jest ważny każdy szczegół. Masz prawo karać strasznie ostro za nawet małe niedopatrzenia ( strata 1/5 armii za postawienie jej zbyt blisko lasu. W lesie może kryć się przecież wszystko i naczelny wrogiej armii a pewnością to wykorzysta ). To naczelny ma wszystko przewidywać, o wszystkim myśleć, a ty jako MP masz mu tylko bezlitośnie wytykać jego błędy. Z drugiej strony za bardzo dobre pomysły itd. nagradzaj go druzgocącą klęską wrogów.
Masz mu opisywać wszystko ci widzi i wszystko co mogą wyniuchać jego zwiadowcy. Nawet najmiejszy szkopuł może dać graczowi dobry pomysł na rozbicie wrogiej armii.

Dalien napisał(a):Z góry dokładnie wiesz jak będą się odłączać kolejne oddziały czy jak?


Oczywiście, że nie. Niemalże każdy ruch jest wywoływany przez wcześniejsze posunięcie przeciwnika ( lub jego błąd ). Nie da się tego przewidzieć.
O całym prowadzeniu bitwiy można napisać kilkadziesiąt stron więc podaję tylko ogólne informacje. Jeśli macie jakieś pytania / wątpliwości / niejasności to walcie śmiało. Lubię o tym pisać.
Gris
 
Posty: 26
Dołączył: 31 gru 2006, 00:28


Powrót do Dungeons & Dragons

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: brak zalogowanych użytkowników i 0 gości

Copyright © 2004-2019 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 23 mar 2019, 20:25 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA | Forum: PHPBB
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka

cron